Tanzania dagboek 5-9-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu Tanzania dagboek 5-9-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu

Tanzania dagboek 5-9-2009

Door: wimwalraven

Blijf op de hoogte en volg Wim

11 Juni 2011 | Tanzania, Dodoma

Tanzania dagboek 5 september 2009.

Vandaag rijden we enige uren een soort dodemansrit over de grijze kiezelweg naar de Ngorogoro crater lodge.
Massage is gratis door al de ribbels in de weg.
Een lange tocht door de vlakke savanne waar weinig te zien is met uitzondering van de vele antilopen
Ook zien we een klein groepje struisvogels.
Struisvogels ontwikkelen een toneelachtige capaciteit om hun jongen tegen roofdieren te beschermen.
Als een struisvogelfamilie gaat wandelen met de moeder voorop, kinderen in het midden en vader aan het einde, en de ouders bespeuren een vijand dan sluipen moeder en kinderen heimelijk weg terwijl vader een theaterstuk opvoert.
Het naderende roofdier denkt dat de vader struisvogel verzwakt is, hij hinkt opvallend en laat 1 vleugel opvallend hangen en trekt daarmee de aandacht van het hongerige roofdier.
Deze ziet zijn buit op grijpbare afstand, maar nu laat vader struisvogel werkelijk zien wat hij in petto heeft: hij is een van de beste lange afstand lopers van de steppe en schudt na enige tijd het roofdier van zich af.

Na enige Massai dorpen voorbij gereden te hebben stijgt de weg sterk de rand van de krater op.
Op 2400 meter hoogte bereiken we onze lodge op de kraterrand.
Een koude wind komt ons tegemoet.

We krijgen een kamer met een adembenemend uitzicht in de krater.
Het zout en soda uit de drooggevallen krater glinstert ons tegemoet.

Morgen zullen we afdalen en de hele dag in de krater blijven met onze jeep.
De krater is ongeveer 20 kilometer in doorsnee en men vermoedt dat deze vulkaan is ontstaan circa 1.200.000 jaar geleden.
Misschien zien we morgen wel een rinoceros die hier in de krater wonen en erg zeldzaam zijn.
Vanavond voor het eten was er een optreden van een Massai dansgroep
Erg leuk om naar te kijken in hun mooie kleurige rode en paarse kleren.
De kleurige kralen in hun oren en om hun nek de fantasievolle kralenringen zijn een lust voor het oog.

Als we onze voeten onder de lakens steken merken dat er warme waterkruiken in bed liggen.
Houd het hoofd koel en de voeten warm is een oud gezegde.

Al gauw slapen we als een roos .
Van een pofadder onder het bed heb ik vanavond nog niets gemerkt .
Maar wie weet de nacht is nog lang
Welterusten

Wally