Tanzania dagboek 6-9-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu Tanzania dagboek 6-9-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu

Tanzania dagboek 6-9-2009

Door: wimwalraven

Blijf op de hoogte en volg Wim

11 Juni 2011 | Tanzania, Dodoma

Tanzania dagboek 6 september

Vandaag is het dan zover .We dalen vanaf 2400 meter de krater in.
Onderweg hebben we sensationele ver gezichten. In het midden van de krater zien we een verzilt meer.
Spierwit van het zout. In de droge tijd valt het droog.
Tijdens het afdalen zien we verschillende kuddes met Massai, die hun dieren gaan laten drinken beneden.
Ook een hele colonne ezels met aan beide kanten van hun rug zakken met daarin containers om water te halen voor hun dorpje.
Water halen is het werk van de vrouwen. Geen eenvoudige taak zo te zien als ik de steile helling zie waar ze af moeten dalen. Als de containers vol water zijn moeten die ook weer dezelfde weg naar boven
Wij gaan verder en komen beneden aan waar het een stuk warmer is. We doen de truien uit.
Er waait nog wel een fris windje, en dat is aangenaam.
We rijden langs stromende beekjes waar langs olifanten hun maal zoeken .
Bij een iets vlakker terrein stopt Moison , onze chauffeur, plotseling.
Zijn haviksogen hebben wat gezien.
Er heeft zojuist een kill plaats gevonden.
2 Leeuwinnen hebben een stevige zebra in de nek te pakken en bijten door.
De zebra spartelt nog in zijn laatste dood strijd en daarna is zijn leven beëindigd.
Een van de leeuwinnen roept haar jong erbij die uit de struiken tevoorschijn komt.
Leeuwen leven meestal in familieverband.1 Leeuw en soms 2 tot 4 leeuwinnen.
Als zij in groepsverband leven dan jagen alleen de leeuwinnen. De leeuw wacht rustig af totdat zijn maal hem voorgeschoteld wordt.
Uiteraard eet hij als eerste.
Vader leeuw is voor de bewaking en voor de voortplanting.
Als jonge mannetjes leeuwen groot genoeg zijn worden zij uit de groep gestoten en leven zij een solitair leven totdat zij een nieuwe familie kunnen vormen, door middel van een oudere zwakkere leeuw te verjagen.

We blijven een tijd kijken naar de reacties van de leeuwinnen.
Dan wordt het weer tijd om af te reizen naar een volgend avontuur.
In een meer zien we duizenden flamingo’s. Hun prachtige roze kleuren stralen in de zon.
We rijden verder naar een volgend meertje wat bewoond wordt door nijlpaarden.
Die hebben we nu wel genoeg gehoord en gezien zegt Trix.
Op de oever zit een ooievaar naast een zwart/witte ibis
Een fraai gezicht.

Daar na wordt onze aandacht getrokken door vissende pelikanen. Met hun grote bekken waar een zak aanhangt proberen ze hun voedsel uit het water te halen.
Gelukkig is Marlou er niet bij want die heeft niet zulke goede herinneringen aan pelikanen. Ze huivert er soms nog van.

1 Van de weinige dieren die we nog ontdekt hadden tijdens onze safari is de neushoorn.
Wat schept mijn verbazing.
Zelfs 2 neushoorns verschuilen zich in het struikgewas.
De big 5 hebben nu allemaal gezien.
Tevreden vervolgen we onze weg
8 parelhoenders met hun mooie verenkleed kruisen ons pas. Het is een koddig gezicht hoe ze achter elkaar rennen.
Het is tijd om naar huis te gaan want na 6 uur mag niemand meer in de krater zijn en is er complete rust beneden.
We stijgen weer via ons grijze vulkanische stofpad.

En komen voldaan weer in onze kamer aan.

Wally