Tanzania dagboek 1-9-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu Tanzania dagboek 1-9-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu

Tanzania dagboek 1-9-2009

Door: wimwalraven

Blijf op de hoogte en volg Wim

11 Juni 2011 | Tanzania, Dodoma

Tanzania dagboek 1 september 2009.

Wat voor avontuur zal ons deze nieuwe maand weer brengen?
Moison staat bij de schone jeep op ons te wachten. Hij heeft er zin in vandaag zo te zien.
We dalen de heuvel af richting een riviertje. Waar water is, zijn ook dieren in Afrika . Dit is een vast principe.
Hij heeft het bovenluik van de jeep geopend, zodoende hebben we voldoende uitzicht als we gaan staan.
We letten goed op en speuren de omgeving af. 3 Giraffen staan bij de hoge bomen de groene blaadjes tussen de scherpe dorens uit te zoeken. Met hun lange tongen weten ze handig de scherpe dorens te omzeilen.
Iets verderop staat een kudde olifanten de takken naar benden te drukken om zodoende bij de bladeren te komen.
Een imposant gezicht. Daar voel je je klein bij worden.
Via de zendapparatuur in de auto hoort Moison van een collega van een eerdere kil.
Naast het pad ligt een jonge buffel opengereten door de leeuwen.
In de schaduw van een boom liggen 2 mannetjes leeuwen met hun grote manen te rusten na de maaltijd.
Hun prooi houden ze scherp in de gaten zo te zien.
2 Jakhalzen hebben zich zojuist tegoed gedaan aan de tournedos van het kolossale beest.
De hyena’s en de gieren laten zich nog niet zien omdat de buik nog niet opengereten is vertelt Moison ons. hebben een scherpe geur .
Na een half uur maken we ons uit de voeten. Het volgende wat we te zien krijgen is een secretarisvogel .Zwart/wit is de vogel in de vorm van een pandjesjas, vandaar deze naam.
2 Gieren zitten op een tak van een tamarinde op de uitkijk.
Als we onze weg vervolgen door de onmetelijke savanne stuiten we op een waterplas op de weg waarin 2 hyena’s liggen af te koelen in de middag warmte. Ook 3 zwijnen wentelen zich heerlijk in de modder van de plas.
Aan de linkerkant van de weg ligt een hoog in de boom. Een luipaard vinden we zowaar aan de rechterkant van de weg te wachten totdat de temperatuur wat zakt.
Redelijk zeldzame dieren in dit gebied.

Op weg naar de Serengeti Serena lodge doet de familie nijlpaard ons nog de groeten met een water ballet.
Vreemd beest eigenlijk; de gehele dag in het water en alleen ’s avonds tot in de morgen vetrekken zij uit het water om voedsel te vinden op de wal.

Samen zitten we nog even op het terras.
Plotseling loopt er op korte afstand een flinke baviaan. Als hij ons ziet zet hij het snel op een lopen.
We zien als afscheid nog zijn rooie kont in de struiken verdwijnen.
Voor ons terras graast ook een dickie dick dat er uitzit als een klein hertje. Als ik plotseling langs Trix haar benen strijk is ze van de schrik snel binnen. Ze kan de grap niet erg waarderen

Na het dinerbuffet genieten we van de oude Afrikaanse dansen en muziek in het restaurant.
We duiken vroeg de “koffer”in, om morgen weer nieuwe avonturen te beleven.

Wally