Tanzania dagboek 22-8-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu Tanzania dagboek 22-8-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu

Tanzania dagboek 22-8-2009

Door: wimwalraven

Blijf op de hoogte en volg Wim

11 Juni 2011 | Tanzania, Dodoma

Tanzania dagboek 22 augustus 2009

De Massai krijger wekt me om 7 uur.
Eerst nog even genieten van de zonopkomst en de wildernis geluiden op het terras.
Een voortreffelijk ontbijt buffet met een kop hete thee maakt me definitief wakker.
Vanuit mijn ontbijttafel heb ik een mooi uitzicht over de savanne zover je kijken kunt.
Op afstand zie ik een groep bavianen,zwijnen en antilopen grazen.
Op de rand van de lodge de mooiste vogels die wachten tot je je hielen licht.
Je ziet ze loeren wat ze vandaag als ontbijt zullen nemen.
Sef staat al op me te wachten met de lunch boxes bij de jeep.
We gaan op pad en al gauw zien we een leeuw hoog in de boom zitten die de prooi van een luipaard heeft gestolen.
Hij probeert de gazelle naar beneden te brengen,maar dat lukt niet al te goed. Dan maar weer naar boven met de gazelle in zijn bek.
En hij begint aan een vroege lunch.
Na een half uur gereden te hebben zien we een kudde olifanten met 2 baby’s tussen al die poten.
Als ze ons zien , staan ze stil en wachten af wat er komen gaat.
Na een tijdje geeft de leider het sein om voorwaarts te gaan. Je merkt dat ze uiterst voorzichtig zijn nu ze zulke kleintjes bij zich hebben.
Tot onze verbazing loopt de hele kudde richting onze auto.
Ik vraag Sef wel de auto te starten zodat we vlug een veilig heenkomen kunnen zoeken als ze iets in de zin zouden hebben.
Hij gaat niet op mijn voorstel in en doet alle raampjes open
Kun je mooie foto’s maken zegt hij.
Ik berust erin , hij weet wat hij doet met zijn ervaring.
Ze steken op zo’n 5 meter de weg over. Wat een kolossen zijn het toch. De kleintjes huppelen met hun mini slurfjes tussen de poten van hun moeders.
Het levert mij een paar prachtige foto’s op.
Wat een belevenis.
Is toch niet te vergelijken met die 2 olifanten in Artis
2 Hyena’s vervolgen hun weg op zoek naar prooi.
De hyena’s volgen de reacties van andere diersoorten om bij hun aas te komen.
Zij houden nauwlettend de cirkelende gieren hoog in de lucht in de gaten.
Zodra de spiedende gieren naar beneden duiken zetten ze het op een lopen om niet te laat te komen.
Want de concurrentie is groot.

Voor we vertrekken moeten we wachten op een grote bavianen familie die vlak voor onze auto de weg over steekt op weg om te drinken in de rivier.
Bij de rivier aangekomen , die bijna drooggevallen is, maakt Cef me attent op 3 grote krokodillen die liggen te zonnen op de oever loerend naar prooi.
Je zou ze met hun schutkleur zo over het hoofd zien.
Familie hippo van 7 man trekt zich niets aan van ons bezoek en duiken weer onder om even later weer met wapperende oortjes al spuitend en proestend boven water te komen.

Terwijl ik dit schrijf valt de avond over de onmetelijke savanne.
Het schemert maar kort en elk dier vindt zijn plekje voor de nacht, wat de nodige geluiden en ruzies met zich mee brengt.
Mister en Miss Piggy zijn het vanavond niet eens met elkaar.
Ik hoor ze tenminste schreeuwen als een varken.
De geluiden verstommen, zelfs van de vogels
In de verte maakt de hyena het lachende geluid en gaat op zoek naar zijn avondeten.
Als de nacht valt melden zich nieuwe dierengeluiden.
Dat de schepping een geschenk van God is besef je hier des te meer.
Je wordt er letterlijk stil van.

Ik schrik op uit mijn gepeins als de Massai krijger met speer zich meldt om me naar het restaurant
Te brengen.
Je hoeft geen padvinder te zijn om zijn reukspoor te volgen.
Ik heb trek en schuif aan, aan de fraai Afrikaans gedekte tafel.
Eerst meer even het menu bekijken.
De varkens medaillons zullen toch niet van Miss Piggy van vanmiddag zijn?
De lachende ober stelt me gerust en ik bestel ze toch maar.
Ze smaken overigens heerlijk.

Na een heerlijk wijntje word ik weer naar mijn kamer gebracht.
Familie Baviaan doet verstoppertje op mijn dak.
De generator stopt , het licht valt uit en ik duik in mijn hemelbed.

Ik val bijna in slaap… er ritselt wat… een pofadder? …..nee het is de wind die opsteekt en doet de bladeren van de planten ritselen op het balkon.
De krekel zingt me voor de tweede keer in slaap.




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Wim

Actief sinds 11 Juni 2011
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 10260

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: