Tanzania dagboek 23-8-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu Tanzania dagboek 23-8-2009 - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Wim Walraven - WaarBenJij.nu

Tanzania dagboek 23-8-2009

Door: wimwalraven

Blijf op de hoogte en volg Wim

11 Juni 2011 | Tanzania, Dodoma

Tanzania dagboek 23 augustus 2009

Na een heerlijk ontbijt starten we de jeep en gaan nog voor een ochtend safari.
Sef weet nog “geheime plekken” langs de rivier waar veel te zien is.
Waar water is zijn altijd dieren die vroeg of laat hun dorst moeten lessen.
Ook de roofdieren zijn hiervan op de hoogte en wachten verdekt hun kansen af.
Momenteel is het de droge periode. Dat wil zeggen dat 4.000000 dieren richting Kenia zijn vertrokken om daar op groene weiden te grazen.
Wally overdrijft wel eens maar het zijn er echt 4.000.000
Elk jaar weer en eeuwen lang. Heen en terug
Het is nu exceptioneel droog volgens de bevolking wat de nodige problemen met zich mee brengt.
De rivier is grotendeels droog gevallen,wel zijn hier en daar nog diepe poelen over gebleven maar stromen doet het niet meer
De poelen worden nog bewoond door nijlpaarden en krokodillen die op de oevers liggen te zonnen.
We rijden weer verder op zoek naar olifanten.
Het geluk is vandaag niet met ons. We zien alleen maar de grote drollen die ze als souvenir achter gelaten hebben.
In de schaduw van een boom liggen 6 leeuwen met 2 jongen te luieren.
Ze voelen zich niet gestoord door ons bezoek,maar ze zijn op hun qui-vive.
De kleintjes zijn uitgelaten en spelen en dartelen in het rond.
Ja dat zijn de momenten om mooi plaatjes te maken.
We blijven nog een tijd om er van te genieten.
Verderop wandelen 4 struisvogels 3 mannetjes en een vrouwtje.
Dat wordt ruzie.
Vliegen kunnen ze niet, maar hun poten en tenen zijn een geducht wapen. Het gebeurt zelden tot nooit dat een leeuw het waagt ze aan te vallen.
Langzaam verwijderen ze zich van ons om nog 1 keer hooghartig om te kijken.
De haviksogen van Cef hebben weer wat opgemerkt.
De giraffe die ons pas kruist en verder het open grasland inloopt kijkt te veel naar links.
Sef pakt de verrekijker en onder een boom ontdekt hij een Chita met 2 jongen,
Wij met de auto er op af
Ze staren ons met katachtige ogen aan. De moeder strekt zich uit en gaat er vandoor
gevolgd door de 4 maanden oude jongen.
In een schaduwrijk gedeelte van het wachthok van de landingsstrip van charter flights naar de Serengetti verorberen we de inhoud van onze rijk gevulde lunch doos.
Sef lacht en zegt wat zit er eigenlijk niet in.
Een gemarineerde kippenpoot gaat er in bij deze middag hitte.
Rondom het wachtlokaal maken vogels in de mooiste kleuren hun opwachting om ook een graantje mee te pikken uit de lunch box.
Niet voeren zegt Cef nogmaals.
De ranger zit ook in het wachtlokaal.
Een hard gelag voor mij die zoveel van vogels houdt.
Maar het brood en de muffins kruimelen wel erg vandaag.
Hij heeft gelijk straks hebben we hier een hele bedel kolonie bedelende apen,olifanten vogels, enz.
Het is geen Ouwehands dierenpark hier ,alhoewel daar mag het ook niet meer.
Op weg naar de lodge zien we nog enige topies.
Thuis gekomen plof ik op mijn bed, moe van al die indrukken.
Nee eerst nog even mijn e mail lezen in de lounge.
Er is gelukkig stroom vandaag. Intussen raak ik aan de praat met Linda
Een meisje dat hier werkt uit Nederland en uit Puttershoek komt.
Ja Jansen Puttershoek (een oude klant van ons)kent ze uiteraard.
Van het een komt het ander en al snel hebben we het over religie en ons eigen geloof. Een oma die oud gereformeerd is geeft veel stof tot een goed gesprek.
Fijn om 4000 kilometer van huis in een van de mooiste natuurgebieden van de wereld over onze Schepper te praten.
Het deed haar en mij goed.
Na een heerlijk diner en nog wat napraten met een studente uit Canada aan de bar slof ik naar mijn huisje in het kielzog van de Massai die helaas niet aanwezig was bij het uitdelen van de proef pakketten van Odorex
Ik begin aan de geluiden te wennen en val spoedig in slaap.